نحوه اخذ رتبه پیمانکاری برای شرکت ها

رتبه پیمانکاری چیست؟

نحوه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

تعیین رتبه پیمانکاری از آن جهت حائز اهمیت است که به فعالیت راحت تر و شفاف تر آن ها کمک می کند. علی الخصوص پیمانکارانی که قصد همکاری در پروژه هایی دارند که بخشی از بودجه آن ها را دولت تامین می کند می بایست رتبه پیمانکاری داشته باشند. همین طور پروژه های داخلی یا خارجی که برای اجرایی شدن نیاز به تسهیلات دولت دارند نیز باید رتبه پیمانکاری داشته باشند.

پس از ثبت شرکت افراد حقوقی یا حقیقی می بایست اقدام به رتبه بندی شرکت کنند، تا از طریق آن مقیاس و اندازه سطح کمی و کیفی شرکت در بین سایر شرکت ها مشخص شود. معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری که وظیفه ناظر بر خدمات و فعالیت های شرکت ها را دارد، تصویب می کند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که مشاهده می شود که سرمایه گذاران تمایل بیشتری دارند تا با شرکت هایی همکاری کنند که تمام صلاحیت های علمی، مالی، فنی و تخصصی را کسب کرده باشند.

در موضوع دسته بندی شرکت ها در دو دسته جای می گیرند :

  • شرکت های پیمانکار
  • شرکت های مشاور

در بحث رتبه بندی شرکت ها، شرکت ها در تلاشند تا در زمینه کاری، اجرایی و فنی در رقابت با سایر شرکت ها رتبه های بالاتری کسب و رقبا را پشت سر بگذارند.

در ادامه این مقاله به تفصیل در مورد رتبه بندی شرکت های پیمانکاری، مدارک و شرایط آن و همچنین مراحل کسب رتبه می پردازیم.

پیمانکار کیست؟

پیمانکار شخصی است حقوقی یا حقیقی که مطابق مقررات و قوانینی که در آیین نامه وجود دارد گواهینامه دریافت کرده است و به موجب آن پیمانکار شناخته می شود.

پیمانکار حقیقی شخصی است که با برخورداری از شرایط مورد نیاز، موفق به کسب گواهی صلاحیت پیمانکار یا در واقع رتبه پیمانکاری شده است.

پیمانکار حقوقی نیز می تواند با مراجعه به سایت اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری، پس از ثبت درخواست رتبه پیمانکاری خود را کسب کند.

کدام پیمانکاران می توانند برای اخذ رتبه پیمانکاری اقدام کنند؟

به پیمانکاران ایرانی چه حقیقی و چه حقوقی باشند و تمایل به فعالیت در ایران را داشته باشند و نیازمند به دریافت تسهیلات دولتی باشند، توصیه می شود که رتبه پیمانکاری دریافت کنند. چرا که معیار تعیین شایستگی و صلاحیت یک شرکت درواقع رتبه بندی آن است، زیرا سرمایه گذاران و دیگر شرکت ها برای همکاری با شرکت پیمانکاری مورد نظر به رتبه آن توجه خواهند کرد و در اصل این رتبه پیمانکاری شرکت است که توجه ها را به خود معطوف می کند.

انواع پیمانکار

پیمانکاران بر اساس توانایی ها و امکانات به سه گروه تقسیم می شوند :

  • گروه اول پیمانکاران حقیقی یا حقوقی هستند که تمام سهام شرکت آن ها به شخصی حقیق یا حقوقی تعلق داشته باشد.
  • گروه دوم پیمانکارانی هستند که چه حقیقی یا حقوقی باشند تمام سهام شرکت آن ها به شهرداری، موسسات و سازمان های دولتی و یکی از ارگان های حکومتی تعلق داشته باشد.
  • گروه سوم پیمانکارانی هستند که در دو گروه بالا نمی گنجند.

قابل توجه است که برای گروه بندی شرکت های پیمانکاری با نظر به اینکه تمام سهام آن متعلق به چه فرد یا ارگانی است در دسته اول یا دوم قرار می گیرد.

رتبه بندی پیمانکار به چه معناست؟

شرکت های پیمانکار بر اساس توانایی پیمانکاری و فنی خود رتبه بندی می شوند که به بیان دیگر می توان گفت که توانایی های هر شرکت با میزان تطابق آن در مصوبات درج شده در قواعد و ضوابط آیین نامه راهبردی نهاد ریاست جمهوری رتبه بندی می شود. رتبه ها مطابق قراردادهای اجرایی، امکانات تخصصی و افراد امتیاز آور مشخص می شوند که از 1 به عنوان کمترین رتبه تا 5 به عنوان بیشترین رتبه گسترده شده است. معیار اصلی برای تعیین رتبه پیمانکاری میزان تجربه و مهارت در پروژه های پیشین و قدرت هیئت مدیره است. البته شرکت ها با هر رتبه ای که داشته باشند می توانند در جهت بهبود رتبه خود اقدام کنند، برای این منظور کافی است سوابق فعالیت خود را در 15 سال اخیر برای ارزیابی در اختیار قرار دهند.

برای اینکه یک شرکت پیمانکاری وارد رقابت با سایر شرکت های رقیب شود و بتواند توانایی خود را در حیطه مالی، فنی و علمی ابراز کند در واقع باید رتبه بگیرد. در حقیقت با بهبود رتبه شرکت، می تواند با مطرح کردن خود توانایی شرکت در پروژه های اجرایی و جذب سرمایه گذار را بالا برده و توجه ها را به خود جلب کند و به این ترتیب در پروژه های بزرگتری شرکت کند. عمده فعالیت های شرکت پیمانکاری در حوزه هایی مانند پروژه های عمرانی، ساخت و ساز و نظارت بر امور فنی و مهندسی مرتبط با آن است. همچنین بعضی از این شرکت ها در سمت ناظر یا واسط بین دیگر پیمانکاران و کارفرمایان فعالیت می کنند. مجموعه فعالیت هایی که اشخاص حقیقی و حقوقی برای انجام اموری نظیر طراحی، ساخت، حمل و نقل، امور عمرانی و ... ضمن عقد قراردادی با دیگر افراد انجام می دهند اصطلاحاً پیمانکاری یا کنتراکت گفته می شود و همچنین شرکت هایی که به صورت مشارکت و جمعی این امور را انجام می دهند شرکت های پیمانکاری نام دارند. رتبه بندی در حقیقت معیار استاندارد و میزانی برای اندازه گیری توانایی های آن شرکت مبنی بر سطح کمی و کیفی آن است.

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری پنج درجه دارد. هر شرکت پیمانکاری با توجه به سوابق و امتیازات خود رتبه متناسب با خود را از 1 تا 5 کسب می کند. رتبه 1 تا بالاترین رتبه و رتبه 5 پایین ترین درجه است.

قابل ذکر است که رتبه ای که یک شرکت پیمانکاری دریافت می کند ثابت نیست و می تواند آن را ارتقا دهد. برای این منظور باید سوابق شرکت را طی سالیان گذشته به جهت ارزیابی ارسال کرد که پس از ارزیابی چنانچه شرکت پیمانکاری صلاحیت کافی را کسب کرده باشد می تواند به رتبه پیمانکاری بالاتری دست پیدا کند.

از مهمترین معیار های رتبه بندی شرکت ها می توان به تعداد مهندسین فنی در هیئت مدیره شرکت اشاره کرد که زیرا که بیشتر از سایر افراد، مهندسین هستند که از نظر بررسی سوابق و امتیازات مورد ارزیابی قرار می گیرند.

شرکت های پیمانکاری به یازده دسته تقسیم می شوند. شرکت های پیمانکاری می توانند برای اخذ رتبه به وبسایت اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری پس از ایجاد حساب کاربری، مراجعه و مدارک لازم را بارگذاری نمایند. پس از آن که مدارک توسط کارشناس بررسی و ارزیابی شد، چنانچه نیاز شود مدیر عامل یا یک نفر از اعضای هیئت مدیره برای مصاحبه دعوت می شود، البته عمدتاً بدون مراجعه حضوری بررسی ها انجام خواهد شد.

رتبه بندی پیمانکاری چه انواعی دارد؟

رتبه پیمانکاری می تواند با بهبود مولفه های بهبود یابد. مهمترین این مولفه ها رعایت الزامات مرتبط به واحد ایمنی و بهداشت سازمانی است. این الزامات در حقیقت HSEرشته پیمانکاری است که اغلب کارفرمایان پیاده سازی آن را در شرکتی که قصد همکاری با آن را دارند ضروری می دانند. از طرف دیگر یکی از عواملی که موجب سقوط رتبه می گردد به کار گیری آسان تجهیزات و لوازم در مواقع ضروری است. همین عامل سبب می شود که پیمانکاران اصول5S را در شرکت و سازمان خود مستقر کنند تا نظم و نظام شرکت را برقرار کنند.

بهره گیری از لوازم فیزیکی در جهت ارتقاء سطح ایمنی افراد و کارکنان از دیگر روش های عیار رتبه بندی است. لوازمی نظیر کپسول آتش نشانی و از این دست باید به درستی به کار گیری و در موعد های مقرری وارسی شوند. همینطور آموزش کارکنان در قبال استفاده از تجهیزات خطر در شرکت و سازمان از دیگر موارد است.

همچنین استفاده از راهکارهای طرح ریزی و واحد های صنعتی در مقابل مکان نمایی ابزارآلات و تجهیزات در کسبو بهبود رتبه پیمانکاری مهم است.

مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه پیمانکاری

مدارکی که برای کسب رتبه پیمانکاری لازم است بسته به رتبه ای است که مالکان شرکت در صددد آن هستند. برای مثال سازمان هایی که مایل به دریافت رتبه پیمانکاری 1 تا 4 هستند می بایست مجموعه ای متفاوت از مدارک متقاضیان رتبه پیمانکاری 5 ارائه دهند.

این مدارک در حالت کلی عبارتند از :

  1. سازمان هایی که پیش تر رتبه اخذ کرده اند باید اصل گواهینامه رتبه بندی قبلی را ارائه دهند.
  2. تعهدنامه اعضای هیئت مدیره سازمان در ارتباط با عدم اشتغال در سازمان های دولتی و خصوصی مشابه. این تعهدنامه برای کسب رتبه 1 تا 4 ضروری است و می بایست در حضور تمام اعضای هیئت مدیره سازمان به ثبت برسد.
  3. اعضای هیئت مدیره ای که طی 3 سال اخیر فارغ التحصیل شده باشند لازم است کارت پایان خدمت یا وضعیت خدمت خود را در قالب یک برگ کپی مشخص کنند.
  4. مشخصات کامل شرکت از جمله نام، آدرس و شماره تلفن به همراه مشخصات جدیدترین آگهی چاپی در روزنامه های رسمی.
  5. لیست پرسنل تحت بیمه تامین اجتماعی
  6. رونوشت مدارک تحصیلی اعضای هیئت مدیره
  7. جدول صورت سود و زیان شرکت طی حسابرسی های مالی و جدیدترین اظهارنامه مالیاتی
  8. تاییدیه کار انجام شده در سربرگ کارفرما

مدارک لازم برای دریافت رتبه پیمانکاری 1 تا 4

  1. کپی برابر اصل مدارک ثبتی شرکت
  2. مدارک ثبتی شرکت سهامی خاص از جمله اساسنامه، اظهارنامه، آگهی روزنامه رسمی، جدیدترین تغییرات شرکت.
  3. مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود نظیر اساسنامه، تقاضانامه، شرکت نامه، درج آگهی در روزنامه های رسمی کشور، تاسیس و آخرین تغییرات شرکت.
  4. کپی شناسنامه تمام اعضا و سهام داران
  5. مدارک اعضای امتیازآور شرکت
  6. تصاویر موافقت نامه های شرکت
  7. سه نسخه سربرگ شرکت

مدارک لازم برای دریافت رتبه پیمانکاری 5

  1. کپی برابر اصل مدارک ثبت شرکت
  2. مدارک ثبتی شرکت سهامی خاص از جمله اساسنامه، اظهارنامه، آگهی روزنامه رسمی، جدیدترین تغییرات شرکت.
  3. مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود نظیر اساسنامه، تقاضانامه، شرکت نامه، درج آگهی در روزنامه های رسمی کشور، تاسیس و آخرین تغییرات شرکت.
  4. اصل اجاره نامه یا سند مالکیت محل قرارگیری شرکت
  5. مدارک اعضای امتیازآور شرکت به همراه کپی برابر اصل
  6. کپی شناسنامه تمام اعضا و سهام داران

چه فاکتورهایی برای رتبه بندی لحاظ می شود ؟

مولفه هایی که برای رتبه پیمانکاری بررسی می شود مطابق ابلاغیه معاونت راهبردی نهاد ریاست جمهوری است. سطح امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص، قراردادهای قبلی و ... معیارهایی هستند که در تعیین رتبه پیمانکاری شرکت نقش به سزایی دارد. هر شرکت با توجه به رتبه ای از که کسب کرده است از 1 تا 5 سطح کیفی و کمی خود را مشخص می کند. بنابراین هر شرکت پیمانکاری پس از ثبت می بایست اقدام به اخذ رتبه پیمانکاری نماید تا از طریق آن بتواند با به نمایش گذاشتن امکانات اقتصادی و نیروی فنی خود با سایر رقبا در بازار رقابت کند.

برای اخذ رتبه پیمانکاری می توانید با موسسه حقوقی دیاکو در تماس باشید.

کلید واژه ها : رتبه پیمانکاری ، رتبه بندی پیمانکاران ، ثبت شرکت در کرج

کاربر گرامی؛ شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از خدمات مشاوره ای رایگان؛ با شماره تلفن 02632400680 و یا با شماره همراه 09120594830 تماس حاصل فرمایید و یا با استفاده از فرم زیر؛ درخواست تماس نمایید تا در کوتاهترین زمان ممکن با شما تماس بگیریم.

درخواست تماس

برای درخواست مشاوره؛ لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید:

شماره تماس(*)
شماره تماس وارد شده صحیح نمی باشد.